Franczyza Fit Cake – jedyna podlaska gastro marka na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach

W tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach wzięło udział wiele pierwszoligowych firm z całego makroregionu, czyli Europy Środkowo-Wschodniej. Byli także politycy wyznaczający gospodarcze trendy i aktywiści. Wydarzenie uświetniły wystąpienia takich VIP-ów jak m.in. Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, Jerzy Buzek, poseł do Parlamentu Europejskiego, Konrad Szymański, minister ds. Unii Europejskiej RP czy Swiatłana Cichanouska, działaczka polityczna, kandydatka na prezydenta Białorusi w wyborach prezydenckich w 2020 roku.

Franczyza Fit Cake w świetnym towarzystwie

Miło nam też poinformować, że do panelu dotyczącego systemów franczyzowych został zaproszony Fit Cake, jako jedna z najszybciej rozwijających się gastronomicznych sieci franczyzowych w Polsce. Nie mniej istotny jest też fakt, w jakim składzie przyszło nam dyskutować o przyszłości franczyzy w naszym kraju i w Europie. Gośćmi franczyzowego panelu byli też: Paweł Tracz – franczyzobiorca sieci Żabka, Mateusz Cacek, wiceprezes Zarządu w Sphinx Polska, Joanna Procyszyn, country manager w Mail Boxes Etc. Poland oraz Agnieszka Górnicka – prezes Zarządu Inquiry. Franczyza Fit Cake była jedyną siecią z Podlasia. Tym bardziej traktujemy to jako wielkie wyróżnienie i dobry biznesowy prognostyk na przyszłość.

Warto słuchać franczyzobiorców

Podczas Kongresu dyskutowano głównie o tym, jak ozdrowić gospodarkę po covidowych perturbacjach, by odniosła jak najmniejszy uszczerbek i szybko wróciła na dawne tory.  Branża gastro ucierpiała bodaj najmocniej w wyniku kolejnych lockdownów, niespodziewanych i szybko zmieniających się przepisów. Były jednak marki, które się obroniły, a nawet umiały wykorzystać ten niepewny czas do własnego rozwoju, jak np. franczyza Fit Cake.

Rafał Kościuk, który reprezentował na Kongresie markę Fit Cake powiedział, że czas kryzysu pokazał także, że franczyza to biznes w miarę bezpieczny, w którym parter otrzymuje od sieci gotowy schemat działania i jest niejako prowadzony za rękę przez bardziej doświadczonych. Radził też, by na bieżąco weryfikować czy franczyza dobrze działa i czy spełnia pokładane w niej oczekiwania franczyzobiorców, słuchając ich szczerych wypowiedzi. Czasami ważne jest także to co między słowami. Brak entuzjazmu czy zaangażowania, powinien być dla właściciela sieci jak czerwona lampka.

Kodeks Dobrych Praktyk we franczyzie

Rząd polski rozpoczął niedawno prace nad regulacjami dotyczącymi biznesów franczyzowych. Paneliści podkreślali jak ważne są szczegółowe zapisy umowy, aby partner wiedział dokładnie jakie są jego obowiązki i na jakie wsparcie sieci może liczyć. Przestrzegali przed hurra optymizmem franczyzobiorców, bo nie zawsze wszystko układa się po naszej myśli.  Jako mocną stronę jednoczenia się w ramach franczyz wskazywali silniejszą pozycję w negocjacjach np. z galeriami handlowymi oraz wypracowane i ujednolicone procedury, które znacząco zmniejszają ryzyko plajty.

Rafał Kościuk, właściciel franczyzy Fit Cake nie zgodził się z innymi prelegentami w kwestii obwarowań umów karami itp. Stwierdził, że należy szukać elastycznych rozwiązań, zawsze się można spotkać w połowie drogi, by sobie nawzajem pomoc.

Paneliści z uznaniem wyrażali się także o tworzonym właśnie Kodeksu Dobrych Praktyk na rynku franczyzy, który dookreśli zasady współpracy między franczyzobiorcą i franczyzodawcą.

Inne artykuły